Att synas och höras är otroligt viktigt oavsett vilken bransch man befinner sig i. Världen förändras och sättet man kommunicerar på förändras med digitaliseringen av samhället. Förr handlade folk mycket produkter och tjänster från företag som fanns i närheten eller rent av fanns i tidningen som reklam. Nuförtiden vill dock personer veta bakgrunden av företaget och vad företagets värderingar är. Konsumenter vill helt enkelt lära känna personerna bakom ett märke och inte bara köpa produkter för att de har ett bra pris och finns omkring. Många företag ser denna förändring och då bloggbranschen har kommit att expandera något otroligt använder sig allt företag av företagsbloggar. Där kan man förutom att skriva om en vanlig dag på kontoret även lägga ut nya produkter och ge tips.

Lägg tid på bloggen

Människor som läser bloggar vill inspireras. Skall man inreda ett vardagsrum vill man inte bara se en produktbild på en soffa. Man vill att bilden skall visa en hel upplevelse och därmed bidra till att inspirera konsumenten. Kan man använda sig av ett flertal produkter i samma bild är det ännu bättre. Att blogga är ett sätt att kommunicera till allmänheten. Det är ett effektivare och framförallt billigare sätt att nå ut till kunder, befintliga likaväl som nya. Genom att ge tips kan läsaren själv komma till instinkt över vad den behöver. Några av Sveriges bästa företagsbloggar varierar sina kanalers innehåll med inlägg som innehåller föreläsningar, utbildningar, tips och knep och inlägg om en vanlig dag på kontoret. När man skapar inlägg till en företagsblogg ger det inte bara större närvaro på sociala medier utan man som företagare får även tänka sig in i konsumenternas tänk. Vad är det egentligen som konsumenter vill veta om företaget? Vilken är den vanligaste frågan? Vad skall kunden få ut från denna text?

Skapa intressant innehåll

Precis som med alla bloggar är det viktigt att skapa inspirerande material och innehåll. Man vill läsa en blogg som är varierad och samtidigt har en lättsam men seriös ton. Det kan ibland vara svårt att förmedla en känsla i skriftform utan att det låter för oseriöst. Då kan man ta hjälp av korta filmklipp eller animationer för att ändå ge sin prägel på inlägget. För de företag som inte har råd att investera i närvaro på sociala medier kan ett företagslån vara lösningen. Har man inte tänkt ut en budget för sociala medier är det dags att göra det nu. Det är viktigare än någonsin att man finns och tar plats på nätet. Idag vänder sig de flesta till sökmotorer på nätet för att få fram önskvärda produkter och tjänster. Ett exempel på en mening som stämmer bra är att: ”finns du inte på nätet så finns du inte”.