Att vara företagare innebär så mycket mer än att bara ägna sig åt själva företaget. En stor del av egenföretagarens tid går åt till att sköta pappersarbete, precis sådant som många tycker är otroligt tråkigt. Visst går det att hitta råd på nätet, men för många är det ändå mest ett nödvändigt ont. Dessutom tar det tid, och innebär att du inte kan ägna dig åt att tjäna pengar.
Och än värre blir det när kunderna inte betalar sina fakturor. Som ensam företagare har du inte mycket muskler för att driva in eventuella skulder och det kan bli både kostsamt och besvärligt att ta hjälp av ett inkassobolag. Det är inte heller säkert att du har råd att anställa en person till för att ta hand om pappersarbetet på ditt företag. Att anställa ytterligare en person kräver ju att företaget går ganska bra och att du tjänar mer än vad du behöver till dina egna omkostnader.
Anlita andra företag
Det är faktiskt fullt möjligt att hyra ut hela, eller delar av företagets administration till andra företag. Det kostar visserligen en slant men kan vara väl värt det för att slippa besväret med fakturering och bråka med kunder som inte vill betala för sig. Ett sådant företag är fakturino.se, som inte bara kan hjälpa dig med dina fakturor utan även med företagslån och leasing om det är någonting du skulle behöva.
Tack vare deras enkla verktyg kan du direkt få en uppskattning om hur de kan hjälpa dig och vad det eventuellt kommer att kosta. Ansökan är helt kostnadsfri och utan att du förbinder dig till någonting vilket gör det lätt att kolla upp och se om det passar in i din budget. Men kom ihåg att räkna in den tid som du frigör när du gör din beräkning. Den tid du kan ägna dig åt företaget istället för pappersarbete innebär också möjlighet till större inkomster för din del.
Att ta in hjälp på det här sättet innebär att du slipper oroa dig för administrationen och frigör istället mer tid till det som du gör bäst, exempelvis att skriva eller att träffa nya kunder.