Det är många som bloggar genom att använda publiceringsverktyget WordPress. I de flesta mallar kan man välja att inläggen kan hamna i olika kategorier. Det är dock bra om man börjar vänja sig vid att även använda taggar för sina inlägg. Om man använder den möjligheten på rätt sätt så ökar det din synlighet. Tidigare kunde man enbart använda kategorier när vi bloggade men med att tagga skapas nya möjligheter. Ett blogginlägg kan även ha flera taggar. När själva kategorin anger vart på din sajt inlägget hör hemma kan en tagg beskriva hur ditt inlägg hör ihop med andra inlägg. En taggsida behöver, precis som övriga sidor på din sajt, ha en unik beskrivnings-text, en title-text, en unik text på sidan och en unik h1-rubrik. Ett tips är att du ska undvika att använda taggmoln! De skapar för många och ibland även för irrelevanta många länkar på sajtens alla sidor. Taggmolnet tillför inte så mycket praktisk nytta för att hävda sig mot de negativa konsekvenserna även om det kan tyckas vara snyggt utformat.

När är det negativt att använda taggar?

Det är ofta känsligt hur man som företag använder taggar i sociala medier. Det stora företaget SVT fick kritik för ett inlägg där de uppmanande sina användare att tagga en kompis. Facebook har själva uttryckt för någon månad sedan att de inte skulle prioritera att visa poster i sitt flöde där man uppmanar sina följare att dela, tagga eller gilla en specifik post. Det medför att det blir mycket kontraproduktivt, särskilt om man spenderar ut företagets budget för att köpa sponsrade inlägg. Det är viktigt att olja spelreglerna hur man etiskt använder taggfunktionen. SVT menar att de bästa inläggen de har i sociala medier är de som skapar trafik på deras webbplats. Chefen för SVT: s sociala medier, Susanna Stubberöd uttalade sig om att de konstant testar olika typer av innehåll. Att använda sig att tagning är inte något de använt sig så mycket av tidigare. De använder sociala medier för att de vill göra pr för sitt utbud gentemot den publik som vanligtvis inte tittar i deras vanliga klaner. Susanna Stubberöd är chef för SVT:s sociala medier. Fördelen är att det bidrar till att hålla dialogen levande i kommentatorfälten.

Att tagga inlägg för barn

Som förälder försöker man ibland begränsa användandet av sociala medier och internet för sina barn. En produkt som inte behöver taggas så mycket är det som marknadsförs genom att barnen pratar med varandra. Det finns inte så många influenserna för barn. Det räcker med att ett barn säger till ett annat att kigurumi är söta dräkter för att det snabbt ska bli populärt på barnkalaset. Föräldrar är en viktig grupp i samhället och just kalas är viktigt för sammanhållningen oavsett om det är på dagis eller genom skolan. Yngre barn använder inte internet på samma sätt som en vuxen. Vissa sociala medier tillämpar även en åldersgräns för sitt medlemskap. Det kan tyckas positivt då det är viktigt att barn inte utsätts för alltför mycket intryck. Det skapar även ett konsumtionssamhälle och en press på föräldrarna att ständigt förse sitt barn med olika produkter. Just kigurumi där barnen klär ut sig till olika djur genom färgglada dräkter är nog något som kommer att stanna. Det är väldigt bra för barnens kreativitet.