Om man väljer att blogga om sin arbetsplats ska man vara lite försiktig. Det gäller att tänka noga på vad man får och inte får dela med sig av för information. Ofta skriver man på ett sekretessavtal när man börjar på ett jobb där det står ganska tydligt vad man har tystnadsplikt om. Detta innebär att man inte bör skriva om sin kollega som man inte tycker om eller kunden som gjorde något riktigt dumt. Självklart ska man kunna uttrycka sig om sin vardag och dela med sig av både bra och dåliga dagar. Tänk bara på att skriva så att ingen blir uthängd eller så att det på något sätt kan skada själva företaget. Vilken typ av arbete man har styr lite hur mycket och vad man kan skriva.
Blogga om din arbetsplats
Om man jobbar som tandläkare kan man blogga om själva arbetet och vad man utför dagligen. Det passar sig inte att skriva att man hade en hemsk patient som man aldrig mer vill träffa. Att blogga handlar mycket om att tänka till och inte göra något dumt. Många är idag intresserade av att följa vardagslivet i olika yrken. Vad gör man på en tandläkarmottagning mer än lagar tänder? Det kan göra att man väljer att utbilda sig till just det yrket, eller får se hur vardagen är och väljer att rikta in sig på något helt annat.
Följ lagar och regler
Vet du vad regeringen säger om sekretess och offentlighetsprincipen och vad man får uttrycka? Det innebär att man i Sverige får ha fria åsikter. Det innebär dock inte att man får kränka människor och bete sig illa bara för att det är en skriven text på nätet. Samma vett och etikett gäller på internet som i vanliga livet. Läs gärna igenom lagen lite innan om du är osäker på vad som gäller.